Billigste mobilabonnement for barn 2022 (Total guide)

Mobilbruken hos barn og unge øker, og det blir stadig mer aktuelt å finne mobilabonnement for barn. Denne guiden viser deg hvordan du finner billigste mobilabonnement for barn tilpasset deres forbruk.

Tjenester og/eller produkter som vises kan komme fra partnere som kompenserer oss ved kjøp. Det vil forøvrig aldri påvirke utfallet av testene når vi leter etter billigste løsning.

Snarveier

Når barnet får sin første mobil, gjør du lurt i å undersøke forskjellige abonnementsløsninger. Flere av de største operatørene i Norge har nemlig unike abonnement skreddersydd for barn og deres bruksmønster. Men selv om utvalget er stort, varierer operatørene i både pris, kvalitet og sikkerhet.

Her finner du også: Billigste mobilabonnement

Noen tilbyr generelle abonnementer for de under 30 og 18 år, mens andre gir kun rabatterte priser i sine familiepakker. Synes du det er vanskelig å finne det billigste mobilabonnement for barn på nett? Da bør du fortsette å lese videre. Vi har nemlig samlet noen av de beste alternativene når barnet trenger nytt mobilabonnement.

Det er dessverre ikke alle mobile operatører i Norge som tilbyr ordninger for barn. Vi har sett på de største og mest kjente aktørene og hva de kan tilby familiens yngste. I tillegg til pris har vi sett nærmere på hvilke sikkerhetsfunksjoner og tjenester foreldrene får med på kjøpet.

Husk at priser kan endre seg fra skrivende stund til du leser guiden. Derfor bør du alltid dobbeltsjekke på nettsiden til operatøren, før du bestemmer deg for å tegne et nytt mobilabonnement. Vi starter med å se på de beste og billigste mobilabonnement for barn, før vi avslutter med alternative ordninger for hele familien.

Fjordkraft mobil for barn

Fjordkraft mobil

Fjordkraft mobil er en operatør som tar barn og sikkerhet på alvor. Her kan du velge mellom flere Ung-abonnementer, spesielt tilrettelagt barnas bruksmønster. Ordningen er designet for å forhindre overbruk av mobildata, men i april, juli og desember kan barnet nyte dobbel data uten ekstra kostnad.

Abonnementene er generelt rettet mot de under 30 år, men som foreldre har du tilgang til ekstra tjenester for å gjøre abonnementet barnevennlig. Det billigste mobilabonnement for barn fra Fjordkraft, koster 119 kroner og gir 1 GB per måned. ID-sikring og datakontroll er tjenester du kan benytte deg av.

Fjordkraft har også utviklet en egen «Mobilskole», hvor barn og foreldre kan lære mer om hvordan en surfer trygt på mobilen. Gode priser og mye sikkerhet gjør Fjordkraft til et godt alternativ for de minste. Med dobbel data tre ganger i måneden, får du også mest data for pengene her.

Telenor barneabonnement

Telenor mobil

Telenor har flere gode og billige mobilabonnementer for barn. Her velger du ordning etter hvor gammelt barnet er – enten under 13 år eller under 18 år. Prisene vil avhenge av hvor mye data du ønsker å gi barnet. For barn under 18 år koster det 199 kr i måneden med 1 GB data.

For barn under 13 år kan abonnementet koste fra 99 kroner i måneden og oppover. Dette gir en datamengde på 400 MB, og passer derfor best for de som ikke ønsker å begrense barnets databruk. En av de store fordelene med Telenor, er at du får flere tilleggstjenester med i prisen.

«Nettslett» er et praktisk hjelpemiddel som hjelper barnet med å fjerne uønsket innhold på nett. Tjenesten er inkludert og koster ingenting ekstra. I tillegg kan du skru på «Mobbefilter», en ordning som lar barnet blokkere uønsket kontakt via tekstmelding.

En annen positiv side med Telenor, er at det er mulig å strømme musikk uten å bruke data. Dette hjelper noe på dersom barnet egentlig kunne trengt en større datamengde. Du kan også implementere sikker bruk og datakontroll, slik at du aldri opplever overraskelser når regningen kommer.

ICE mobil for barn

Ice mobil

ICE har et populært mobilabonnement for barn, rettet mot de under 13 år. Denne ordningen gir barnet en datamengde fra 3GB i måneden og oppover. Prislappen er lagt på 149 kroner. ICE er en aktør som jobber tett med Barnevakten, hvilket er praktisk når du ønsker å lære de minste om nettvett råd.

Med ICE for barn vil abonnementet kun fungere i Norge og du får en kostnadskontroll inkludert i prisen. Det er også mulig å knytte abonnementet til en smarttelefon applikasjon, slik at barna kan kontakte Alarmtelefonen uten ekstra kostnader.

ICe tilbyr også to unike mobilabonnementer: ICEJunior 1 GB og ICEJuniorPluss 1 GB. Førstnevnte er et helt gratis abonnement som lar barnet ringe tre valgfrie numre i Norge. Dette abonnementet passer for de aller minste, hvor det kun er behov for å ringe mamma, pappa og kanskje et søsken.

Mobilabonnementet får 1 GB mobildata, men denne kan kun brukes i ICE sitt eget ICE nett. Ulempen er at mobilabonnementet ikke kan brukes i utlandet. Det andre alternativet ICEJuniorPluss 1 GB, koster 50 kroner og kommer med mange av de samme funksjonene. Her er det dog ingen begrensninger på hvor mange nummer barnet kan ringe.

I begge abonnementene får du tilgang på mange sikkerhetstjenester, og barnet kan ikke bruke mobilen til å stemme på TV-sending, kjøpe mat i automater eller ringe spesialnumre som koster penger. Det dog ikke mulig å ringe utenlandske numre, hvilket kan være en ulempe for mange.

Gudbrandsdal Energi for barn og unge

Gudbrandsdalen energi mobil

Denne operatøren har ikke et spesifikt mobilabonnement for barn, men tilbyr er ordning for unge under 18 år. Her kan du velge mellom ulike tilganger på data, hvor det billigste alternativet ligger på 129 kroner. Dette gir barna 1 GB i måneden og passer derfor best hvis du ønsker å fremme lite databruk.

Hos Gudbrandsdal Energi kan du gi barnet ekstra sikkerhet, i form av en sperre mot dyre mobiltjenester. Men hvis du utelukkende er på jakt etter gode tekniske tjenester for sikkerhet, finnes det bedre alternativer på markedet.

OneCall barneabonnement

One Call logo

Selv om OneCall er en populær operatør i Norge, har de dessverre ingen abonnementer som kun er rettet mot de minste. Men dersom du bruker tjenesten «Familiepakka», kan du få et inkludert abonnement til de under 11 år. Abonnementet er i utgangspunktet gratis, men du betaler den faste prisen for pakken. 

Det er også mulig å betale for ekstra tjenester, som for eksempel kostnadskontroll, dersom du ønsker dette. OneCall vil kun være et alternativ for barn dersom hele familien velger å bytte til «Familiepakka».

Talkmore for unge

Talkmore logo

På lik linje med aktøren over, har heller ikke Talkmore et abonnement som retter seg utelukkende mot barn. Men her kan de minste inkluderes i et familieabonnement hvor du velger mellom fast eller ubegrenset datamengde per måned.

Familie Abonnementet blir billigere desto flere brukere du inkluderer, og barn under 18 år får rabatterte priser. I tillegg kan du benytte deg av barnemodus, en tjeneste som er inkludert uten ekstra kostnad. Dette skaper en ekstra trygghet når barnet får sin første mobil.

Et av de store trekkplastrene til Talkmore, er tjenesten «nettvern». Denne tjenesten sørger for at falske nettsider filtreres bort. Operatøren har mange gode ressurser på nettsidene sine, men de retter seg i hovedsak mot foreldre og ikke barna selv.

Telia barn

Telia mobil

Telia er en av de største og mest kjente aktørene på markedet. Med lang fartstid bak seg, skulle vi trodd at de satset mer på mobilabonnementer for barn. Men her finner vi kun et tilbud for de under 16 år. På den positive siden kan du få et ekstremt billig mobilabonnement til 99 kroner, dersom du kun velger å gi barnet 200 MB.

Hvis barnet skal få hakket mer data i måneden, kan abonnementet oppgraderes til 1 GB og 169 kroner i måneden. En annen fordel med Telia, er at operatøren tilbyr en kostnadskontroll. Det vil si at du ikke betaler mer utover den vanlige månedsavgiften.

Slik sikrer du at barna ikke kjøper spill på mobil

Har du hørt om foreldre som ender opp med dyre telefonregninger etter at barna har slått seg løs i applikasjoner og spill? Selv om mange spill er gratis å laste ned, tilbyr de aller fleste kjøp inne i appen. Dette er det ikke alle barn og foreldre som er klar over.

Barna vet gjerne ikke at de bruker ekte penger før det er for sent. Men i Norge har ikke barn lov til å handle eller kjøpe tjenester på kreditt. Nettopp derfor må mobilabonnementene stå registrert på foreldre, dersom du ikke kjøper et kontaktkort til de minste. Selv om foreldrene er registrert, skal barnet likevel stå oppført som bruker.

Innholdsleverandører er derfor ansvarlig for at barn ikke blir servert uegnet innhold. Mange tenker at et kontaktkort kan være løsningen på problemet, men du kan likevel få tilsendt regninger selv om pengene ikke trekkes automatisk. Selskapet som tilbyr tjenester og kjøp, er pliktig til å sikre at kjøper faktisk er gammel nok til å handle.

Ved å registrere barnet som bruker, slipper du å bekymre deg for eksponering av uønsket innhold og kjøp. Som en ekstra sikkerhet bør du ikke knytte vanlige kredittkort til barnas konto på Apple Store, Play Store eller Windows Store. I noen mobilabonnement finnes det også sperrer for ekstra kjøp gjennom applikasjons butikker.

Hvordan finne det billigste mobilabonnement for barn 

Vi har allerede vært innom leverandørene i Norge som tilbyr mobilabonnementer for barn, og vi har sett på de rimeligste alternativene fra hver operatør. Men husk at priser, tilbud og kampanjer kan endre seg med tiden. Derfor er det ikke sikkert at prisene som gjelder i skrivende stund, fortsatt er aktuelle når du leser denne artikkelen.

I tillegg har vi sett på de billigste mobilabonnementene for barn fra hver operatør, noe som naturligvis gjenspeiler seg i datamengde. Som regel vil det billigste gi barnet rundt 1 GB i måneden, men det finnes også abonnementer som opererer med MB. For mange kan dette naturligvis være en ulempe, da 1 GB ikke passer til hverdagslig bruk.

Derfor bør du først og fremst finne ut hvor mye data du er villig til å gi barnet hver måned, og sammenligne prisene ut ifra denne datamengden. Barn og unge bruker gjerne mer mobildata enn foreldrene, særlig hvis de må reise lenge til og fra skolen og fritidsaktiviteter. Mange bruker også sosiale medier og applikasjoner til å tekste venner, fremfor å sende en vanlig SMS.

For å sikre at barnet faktisk får bruk og nytte av sitt mobilabonnement, kan det derfor være lurt å velge en tjeneste som gir noe økt datamengde til en dyrere pris. Hvis barnet bruker mye data, bør du vurdere å bytte til en familiepakke hvor alle brukere får fri tilgang på data. Her kan det være penger å spare ved å slå sammen abonnementene.

Se også vår guide: Billigste bedriftsabonnement mobil 

Hva gjør jeg om operatøren min ikke har abonnement for barn?

Mange foreldre ønsker å gi barna et abonnement fra den samme mobiloperatøren resten av familien bruker. Selv om mange tilbyr ordninger for barn, er det ikke alle som er like flink til å markedsføre dette på sine nettsider. Hvis du er usikker, anbefaler vi at du kontakter leverandøren din for å høre hvilke muligheter de kan gi deg. 

Noen har som nevnt spesielle mobilabonnenter for de under 11 år, 13 år og 18 år. Andre fokuserer på unge som en helhet, og da forsvinner gjerne barne-abonnementene inn i kategorien «under 30 år». Vi anbefaler derfor at du forhører deg med kundeservice og spør hvilke tjenester de kan tilby en kunde på ditt barns alder.

Hvorfor velge mobilabonnement fremfor kontaktkort til barn?

Er du usikker på om barnet skal få mobilabonnement eller kontantkort? Sjansene er store for at kontaktkort var det sikreste når du selv var liten. Men mye har skjedd de siste årene og nå kan det være enda smartere å velge et godt og billig mobilabonnement.

Med et mobilabonnement for barn, får du som regel med fri tale og SMS. Dette forsikrer både deg og barnet om at de alltid kan få kontakt dersom de trenger hjelp eller lurer på noe. Før i tiden brukte mange kontantkort for å lære barna hvordan de skulle være forsiktig med pengebruk. Men dette var kun aktuelt før i tiden hvor mobiltelefonen ble brukt til å ringe eller sende tekstmeldinger.

I dag bruker både voksne og barn mer mobildata enn de ringer og tekster. I stedet for å fokusere på pengebruk via kontantkort, kan du heller begrense hvor mye data barnet har tilgang på hver måned. Skulle barnet gå tom for data, har de fortsatt mulighet til å ringe eller sende tekstmelding dersom de trenger å få tak i foreldre.

Selv om voksne har muligheten til å kjøpe mer data når de går tom, finnes det andre løsninger for de minste. Med tjenester som «surfestopp», sikrer du at barnet ikke kjøper mer data når de går tom, og du slipper å bekymre deg for ekstra kostnader. En slik ordning vil også sikre at barnet ikke kan bruke «ubetalt» data etter at den månedlige kvoten er brukt opp.

Dette må du tenke på før du stifter abonnement 

En fellesnevner for mange av de billigste mobilabonnementene for barn, er at de ikke fungerer utenfor Norge eller utenfor EU. Har du familie i utlandet eller reiser mye? Da kan dette fort skape problemer. Vi anbefaler at du sjekker nøye gjennom abonnementet og restriksjonene, før du signerer en ny avtale.

Som vi allerede har nevnt, bør du også registrere barnet som bruker av mobilen. Men det kan lønne seg å melde nummeret av mobilsalg og annen markedsføring. I utgangspunktet skal ikke mobilabonnementer som står registrert på barn, bli eksponert for reklame. Noen leverandører vil også fjerne nummeret fra nettkataloger og telefonkataloger automatisk. 

Sjekk hvilke sperrer du kan legge inn og hva du kan åpne opp. For eksempel er «bruk utenfor Norge» et godt eksempel på en sperre du bør undersøk. Kan denne fjernes ved behov? Det samme gjelder bruk utenfor EU. I tillegg kan du for eksempel forhindre at barnet kontakter spesialnumre, kjøper ekstra datapakker eller bruker penger på innholdstjenester.

Kan du opprette brukerkonto for barnet på operatøren sin app? Hvis ja, kan du mest sannsynlig kontrollere skjermtid, applikasjoner, apper og implementere innholds-filtre der det er nødvendig. Undersøk hvilke muligheter du har, da disse godene ikke alltid er inkludert uten ekstra kostnader.

Hvordan velge billigste mobilabonnement for barn?

I denne guiden har du fått en oversikt over de billigste alternativene fra forskjellige aktører i Norge. Men prisene endrer seg etter hvor mye datamengde du ønsker å tilby, samt hvilke tilleggstjenester du trenger for å kontrollere barnets mobilbruk. For å finne det billigste og beste alternativet for din familie, gjelder det å sammenligne tilbudene på nett. 

Det er enkelt å se gjennom forskjellige priser på operatørens nettside, hvert fall nå når du vet hvilke aktører som faktisk tilbyr abonnementer for barn. Husk å ikke bare se på prisen, men også hva som er inkludert i dette abonnementet. Hvor mye data får barnet? Er det fri bruk av tale og SMS inkludert? Hvilke tjenester for ekstra sikkerhet kommer uten ekstra kostnad, og hva kan du betale for mer for?

Selv om det er fristende å gå for det billigste alternativet med minst data, må du også tenke realistisk. Dersom den minste kommer å spør etter mer data hver måned, blir dette fort dyrere enn å oppgradere abonnementet. Ekstra datapakker hoper seg fort opp og blir en ekstra utgift du kunne vært foruten. 

Vi anbefale til slutt at du ikke kjøper et mobilabonnement med binding. Prisene endrer seg stadig vekk og det ikke utenkelig at det snart dukker opp en kampanje eller et godt tilbud. Du kan alltid bytte operatør om du finner en bedre pris og husk at det er billigere å oppgradere mobilabonnementet, fremfor å kjøpe ekstra data hver måned. Ved å sammenligne finner du en pris du er komfortabel med.